Midden in de woningcrisis werkte ik als kandidaat notaris bij een gerenommeerd notariskantoor in de randstad. Het was crisis in het notariaat. Het grind knisperde niet meer. Klanten (cliënten genoemd) kwamen niet zomaar meer naar het kantoor van de notaris zoals ze gewend waren. En dat vond iedereen maar vrij lastig..
Je kunt het notarissen niet kwalijk nemen. Van huis uit zijn notarissen geen ondernemers en waren de tarieven voor de notaris wettelijk vastgesteld. Maar dingen veranderen. De tarieven werden vrijgegeven en notarissen moesten ineens gaan ondernemen.
Terug naar 2011. Het verbaasde me niet dat klanten de notaris duur, stoffig, wollig en als een ‘moetje’ zagen. Ik kreeg ooit letterlijk het advies van een collega: ‘zorg voor zo veel mogelijk wollig taalgebruik, dan ziet het er ingewikkeld uit en kunnen we er veel voor vragen’. I rest my case…
Mensen helpen
Dat was het moment dat ik besloot om mijn juridische kennis te gebruiken om mensen te helpen. Met informatie die voor iedereen beschikbaar en begrijpelijk is.
Dit heb ik onder andere gedaan met:
1. Het platform Vraagdenotaris.nl. Een platform met veel begrijpelijke informatie en de mogelijkheid om vrijblijvend een vraag te stellen aan een notaris in de buurt.
2. Het boek ‘Huisje, boompje, regeltje’. Een boek speciaal voor ongehuwde samenwoners. Deze worden niet goed beschermd door wetgeving met alle gevolgen van dien. Met dit boek weet je waar je aan toe bent.
3. Erfenis.info. Een website waar je begrijpelijke informatie vindt over testamenten en erven. Daarnaast kun je er een handleiding aanschaffen die je helpt om een erfenis op een goede manier af te handelen zonder dat je direct een notaris of jurist nodig hebt.
Begrijpelijk juridisch advies nodig?
Wil je als notaris, advocaat of jurist ook aan de slag met het verbeteren/versimpelen van je communicatie?
Of ben je op zoek naar een jurist die je verder kan helpen? Laat het mij weten.
Gertjan
Gertjandegans@gmail.com