Decennialang was het notariaat wars van alles wat met commercie en marketing te maken had. Deels kwam dit ook door de wetgeving en het feit dat het notariaat een gereguleerde markt was. Tarieven lagen vast en je mocht niet adverteren als notaris. Die tijden zijn echter al lang achter ons, maar is de mening van notarissen inmiddels veranderd? Met andere woorden, is marketing in het notariaat nog steeds een vies woord?

Verschuiving van de macht
Vroeger lag de macht bij de notaris. Hij was ‘in controll’. Hij had een monopoliepositie en geen concurrenten, veel gemakkelijker wordt het niet. Wat hij ook deed, klanten kwamen toch wel.

De tijden zijn veranderd. De macht ligt niet meer bij de notaris maar de macht ligt nu bij de consument. Het notariaat is een markt geworden waarin de tarieven vrij zijn en je potentiele klant genoeg keuzevrijheid heeft. Om van de toetreding van branchevreemde spelers zoals de DELA, HEMA en andere professionele dienstverleners (accountants/advocaten) nog maar te zwijgen.

Ook wordt je klant steeds mondiger en kritischer. Logisch want deze heeft toegang tot meer informatie dan ooit en vrijwel al je klanten hebben toegang tot internet en Social Media. De wereld is transparanter dan ooit. Je kunt dus als notaris niet meer volstaan met wachten totdat je klant binnenloopt.

Noodzaak tot verandering
Bovenstaande ontwikkelingen hebben gevolgen gehad voor veel notariskantoren. De klanten komen niet meer vanzelf naar kantoor toe. In de afgelopen jaren hebben veel notariskantoren moeten bezuinigen en hebben zij mensen moeten ontslaan. Langzaamaan beseffen kantoren dat er iets moet gebeuren en zien ze de noodzaak tot verandering in. Maar hoe?

Gebrek aan kennis
In mijn vorige blog schreef ik over de noodzaak om op te vallen. Om de veranderingen het hoofd te bieden en echt succesvol te worden zullen notariskantoren met hun kantoor aan de slag moeten. Notarissen zijn slimme hoogopgeleide mensen die inhoudelijk goed zijn in hun vak. Op commercieel vlak missen zij echter vaak de kennis om de veranderslag te kunnen maken.

Marketing = belangrijk!
Op een enkele uitzondering na is er geen notariskantoor dat serieus aan de slag gaat op commercieel vlak. Voor een bedrijf met vaak een omzet van 500.000 euro is dat op zijn minst opmerkelijk. Bij de meeste kantoren is het de notaris/de notarissen die verantwoordelijk zijn voor het marketing- en commerciële stuk.

Daarnaast moeten zij zich ook bezig houden met het leiding geven aan het kantoor, netwerken/sales, het personeelsbeleid, automatisering en ohjah, ook nog het produceren van aktes, het geven van adviezen en het inhoudelijk bijhouden van zijn of haar kennis.

Notariskantoren doen er dan ook verstandig aan om hulp in te roepen op die vlakken waar zij zelf minder goed in zijn. Dat is zeker geen schande, elk zichzelf respecterend en succesvol bedrijf doet dat. Daarom pleit ik voor het aanstellen van een marketing/commercieel manager. Iemand die de markt kent en de kennis heeft om het kantoor op commercieel vlak verder te helpen. Op die manier kan je als kantoor de veranderslag maken en je kantoor toekomstbestendig maken.

Innovatie & de notaris | Is marketing nog steeds een vies woord?
Getagd op: