In mijn vorige blogs heb ik geschreven over innovatie en over het feit dat veel  notariskantoren worstelen met de uitdaging om op te vallen en aandacht te verdienen van (potentiële) klanten. Daarbij heb ik de stelling gedeponeerd dat bestaande kantoren niet innovatief kunnen zijn. Uiteraard was gechargeerd maar hoe innovatie ben jij nou eigenlijk als notaris?

De enige oplossing
De wereld verandert en de eisen aan notarissen veranderen. Digitalisering brengt zowel intern (automatisering) als extern (nieuwe communicatiekanalen) uitdagingen met zich mee. Ook je klant wordt steeds mondiger en kritischer. Vroeger geloofde iedereen de notaris als hij zei dat iets waar was. Dit is anno 2014 niet meer zo (en dat is maar goed ook).

Terwijl je als notariskantoor worstelt met deze nieuwe eisen is er eigenlijk maar één echte oplossing die je verder kan helpen als kantoor en dat is simpelweg innoveren. Je moet als notaris je eigen toekomst creëren in plaats van krampachtig vasthouden aan wat er nu is. Denk in kansen in plaats van bedreigingen! Omarm vernieuwingen en speel daar op een goede manier op in.

Wat is een succesvolle innovatie?
Succesvol innoveren is niet makkelijk. Maar als je er in slaagt om succesvol te innoveren dan zet je de concurrentie buiten spel. Je wordt leider in plaats van volger en andere gaan zich aanpassen aan jou in plaats van andersom.

Echte innovatie begin bij je klant en heeft altijd een aantal gelijke kenmerken waaraan je kunt zien of deze succesvol is. De belangrijkste is dat je niet alleen reageert op marktvraag maar dat je nieuwe vraag creeert. Bij een succesvolle innovatie is je product of dienst zelf de promotie geworden en heb je weinig marketing of reclame nodig.

Het bekendste voorbeeld is Apple met de iPod, iPhone en iPad. De markt van tablets bestond nog niet totdat Apple met de iPad kwam. Apple heeft de vraag zelf gecreerd en het product is de promotie. Dat is een mooi voorbeeld van succesvolle innovatie.

3M als voorbeeld voor de innovatieve notaris
Bij 3M zit innovatie in hun bloed en maakt het deel uit van de bedrijfscultuur. Bij 3M hebben ze een hele simpele regel om het succes van hun innovatie te meten en te stimuleren:

 “dertig procent van de omzet moet bestaan uit nieuwe of de laatste vier jaar ingrijpend gewijzigde producten.”

Notaris, hoeveel procent van de omzet komt bij jouw kantoor uit nieuwe producten/diensten of in de laatste vier jaar gewijzigde producten?

Innovatie & de notaris | Hoe innovatief ben jij als notaris?
Getagd op: