In de huidige tijd is het het krijgen van aandacht lastiger dan ooit. De wereld draait sneller en iedereen wil aandacht. Of het nou via reclame, email, Twitter, Facebook of Whatsapp is. Er zijn teveel prikkels waardoor mensen selectiever hun aandacht verdelen. Mensen worden kritischer aan wie ze hun aandacht schenken en zullen enkel aandacht geven aan datgene wat voor hun waardevol voelt.

Aandacht verdienen
Als bedrijf/organisatie kun je alleen overleven als je aandacht krijgt. Dit is voor de notaris niet anders. Je kan als notaris nog zo goed zijn in je werk, maar als je niet opvalt dan ziet niemand dat. Aandacht begint met gezien worden, je moet opvallen. Stap twee is om daarna de aandacht vast te houden. Dit doe je door waarde te leveren, door mensen te boeien. Op die manier verdien je de aandacht van je (potentiële) klanten.

Waarom het notariaat lijkt op de frisdrankmarkt
Het notariaat is te vergelijken met de frisdrankmarkt. Ooit was Coca-Cola de enige frisdrankmaker. Ze hoefde geen moeite te doen om op te vallen en kregen daardoor alle aandacht.

Tegenwoordig is dat wel anders. Als je in een doorsnee supermarkt gaat kijken op de frisdrank afdeling dan zie je tientallen frisdranksoorten waar je uit kunt kiezen. Degene die jou het meeste opvalt wint, ook al is dat niet per se de lekkerste of de beste. Sterker nog, je kunt nog zo’n briljante frisdrank maken, maar als het niet opvalt zul je het niet kopen..

Het notariaat was ook ooit de frisdrank markt in de Coca-Cola tijd. Tegenwoordig is dat echter wel anders. De markt is open en in iedere plaats vind je wel meerdere kantoren waar je uit kunt kiezen. Het vervelende hierbij is dat ieder kantoor op elkaar lijkt. Google maar eens op ‘notaris’ en je vindt tientallen websites die op elkaar lijken.

Uit het rapport van de ING blijkt dat de prijzen van notarissen de laatste jaren flink gezakt zijn. Dit is een typisch gevolg van een markt waar iedereen op elkaar lijkt. De consument ziet het verschil in toegevoegde waarde niet en kiest daarom voor de goedkoopste (en terecht!). Het begin van het einde, want op die manier concurreer je als notariskantoren elkaar kapot. Je kunt beter concurreren op toegevoegde waarde. Daar hebben zowel de kantoren als de klant baat bij.

Opvallen zit niet in het DNA van de notaris
Een notaris is onpartijdig, betrouwbaar, doordacht en biedt zekerheid. Niet echt het prototype wat goed is in marketing, reclame en verhalen vertellen (storytelling). Dat is echter wel wat je als notaris nu het hardste nodig hebt om te overleven. Je zult je moeten onderscheiden van de rest. Je kunt als notaris nog zo goed zijn en een uniek aanbod hebben, uiteindelijk wint degene die het beste opvalt, die de aandacht verdiend. Daar is het notariaat geen uitzondering op!

Innovatie & de notaris | De belangrijkste tekortkoming van huidige notariskantoren