Een van de hoofdthema’s op PLEIT was digitalisering. Ook u krijgt meer en meer te maken met de gevolgen van digitalisering en automatisering. Internet, blockchain, kunstmatige intelligentie enzovoort. Zorgen deze ontwikkelingen voor de ondergang van het vak notaris en de rol die de notaris speelt?

Tijdens PLEIT2018 gaven wij een sessie onder de noemer: ‘De notaris is dood, lang leve de notaris’. In de sessie vertelde Fulco Polderman, Head of Brand Strategy van Warner Music, hoe zij zijn omgegaan met deze uitdagingen en hoe zij zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. Een inspirerend verhaal dat stof tot nadenken gaf over onze eigen branche.

Maar hoe dan? The day after tomorrow
Logische vervolgvraag is: ja maar hoe dan? Welke lessen van Fulco kunnen we leren en in het notariaat toepassen? De belangrijkste punten op een rijtje:

Veranderende consument
‘Gemak dient de mens’ is de gevleugelde uitspraak. Zo is het ook met consumenten. De ‘nieuwe consument’ gaat voor gemak, gemak is de nieuwe loyaliteit.

Deze nieuwe consument hecht, zo vertelde Fulco, in de muziekbranche niet langer waarde aan bezit maar aan toegang. Dit ging van analoge verkoop – CD’s, platen e.d. – naar digitale verkoop (iTunes e.d.) en vervolgens van bezit – analoog en digitaal – naar toegang (Youtube, Spotify e.d.). Altijd beschikbaar en dus meer gemak voor de consument.

Door de snelheid en het gemak van de Bol.coms, Amazons en Coolblues van deze wereld is de consument gewend en verwend geraakt. Dit is de nieuwe standaard en dat verwachten ze ook van de notaris. Bespaar de consument tijd, zorg voor gemak en je bent als notaris spekkoper.

Data als drijvende kracht
In de muziekindustrie wisten platenmaatschappijen vroeger heel weinig over de consument waar ze zich op richten. Men kocht een fysiek product in de winkel, maar niemand wist eigenlijk wie deze persoon nu precies was. Tegenwoordig weten platenmaatschappijen hoeveel nummers men van een album luistert, welke nummers in een vroege fase potentie tonen, wanneer men naar muziek luistert, hoe lang ze naar een bepaalde track luisteren enzovoort.

Data helpt u om de consument te leren kennen en daar op in te spelen. Ook u als notaris beschikt over veel data van uw klanten. Het is alleen zaak om daar ook uw voordeel mee te doen.

Waarschijnlijk weet u wel welke akten u het meest passeert ieder jaar. Maar weet u ook bijvoorbeeld hoe oud uw cliënten zijn als ze een bepaalde akte afnemen? En welke akten zij daarvoor hebben afgenomen? Zitten daar patronen in? Komen zij alleen uit het dorp/de stad waar u uw kantoor heeft of juist ergens anders vandaan? Zijn de cliënten getrouwd als ze een bepaalde akte afnemen of juist niet? En ook over uw interne organisatie kunt u met behulp van deze al bestaande data heel veel leren.

Ook zonder de regels uit de AVG te overtreden kunt u zeer veel waardevolle informatie halen uit de data die u zelf heeft opgeslagen in uw eigen database, uw eigen kaartenbak. Deze data ligt recht voor uw neus maar er is bijna geen kantoor die daar haar voordeel mee doet.

Als notaris heeft u vast een gevoel bij uw klanten en hoe u hen moet bedienen. Zo ging het in de muziekindustrie ook. Maar geen enkele consument is hetzelfde. Laat u niet meer alleen leiden
door onderbuikgevoel, maar kijk ook naar consumentengedrag.

Wilt u hulp om deze informatie uit uw database/kaartenbak te halen? Neem contact met ons op. Met behulp van onze NEXTcontroller beschikt u over een schat aan managementinformatie.

Denk vanuit het merk in plaats vanuit het product
Laatste belangrijk leerpunt uit het verhaal van Fulco heeft alles te maken met het vertellen van een verhaal. Denk niet meer vanuit het product maar denk meer vanuit het merk. Als notaris bent u een merk, of u dat nou fijn vindt of niet. U bent net zo goed een merk als dat Coolblue, Bol.com en KLM dat zijn. Het is goed om daar bewust bij stil te staan. U verkoopt geen akten maar u adviseert klanten. Net als dat een makelaar geen huizen verkoopt maar haar cliënten adviseert bij het (ver)kopen van een huis.

Wat is uw Unique Selling Point? Waar onderscheidt u uzelf van uw collega notaris? Focus niet puur op het product of de dienst, maar  probeer de ‘Waarom?’ vraag te beantwoorden. De consument is eerder geneigd een connectie met u te leggen als hij/zij weet ‘Waarom’ u iets doet in plaats van ‘Wat’ u doet. Dit is het begin van uw verhaal waarmee u een connectie legt naar een potentiële en bestaande klant.

En wat nu? Aan de slag! 
Geen tijd te verliezen! Ondanks dat het op veel kantoren nog veel te goed gaat en er geen noodzaak gevoeld wordt om het anders te doen. Ondanks de waan van de dag en de inhoudelijke focus die u als notaris heeft. Denk na over de toekomst van het notariaat en uw eigen positie daarin. Want anders bent u straks – the day after tomorrow – te laat.

Ga aan de slag. Leer uzelf en uw klant kennen door samen te werken met iedereen binnen EN buiten kantoor. Focus op uw eigen verhaal, zet door en zorg dat u ook in de toekomst van waarde blijft voor uw cliënten.

Heeft u interesse om de sessie die wij gaven op PLEIT dit jaar terug te kijken? Neem dan snel contact met mij op.

Gertjan de Gans

De Notaris – the day after tomorrow